home mezelf voordracht gastenboek links contact
Vanaf 6 (7) jaar
De verschillende onderwijsprogramma's zijn afgestemd op de
mogelijkheden van de kinderen.
Onze school:
- is door zijn entiteitswerking gekenmerkt door kleinschaligheid.
- werkt door de interne samenwerking met het MPI op een gespecialiseerd en
interdisciplinaire wijze (cfr. de opdrachtsverklaring).
- wil het hulpaanbod afstemmen op de specifieke hulpvraag van iedere leerling
d.w.z. het handelingsplan.
- is een open school: gericht op de totaliteit van de leerling, met een
centrale plaats voor de ouders, in coöperatie waar nodig met externe diensten
(o.a. CLB), met overdracht van know-how naar andere disciplines en
professionelen, met contacten met scholen voor gewoon onderwijs, ...
- is een sportactieve school. - heeft oog voor mundiale vorming en culturele
overdracht (projectdagen, Fanfarela,...).
- is finaliteitsgericht naar BUSO met entiteiten: OV1, OV2 en OV4.
- is een participatief ingestelde school (cfr. oudercontacten, de
participatieraad, de lerarenvergaderingen,...).
- wil zorg dragen voor een aanbod met kwaliteit (cfr. de
functioneringsgesprekken, de permanente vorming v.h. personeel, de
interdisciplinaire werking, de klassenraden, de contacten met externe
diensten,...)
Het onderwijs heeft aandacht voor:
- het vormen van kleinge pedagogische eenheden.
- het organiseren van extra begeleiding voor kinderen met hardnekkige
leerstoornissen. Deze hulp wordt verstrekt door een Bijzondere Leermeester
Individueel Onderwijs (BLIO).
- het organiseren van creatieve namiddagen om de verbale, manuele en
lichamelijke expressie te bevorderen.
- het organiseren van lessen lichamelijke opvoeding voor het bevorderen van de
psycho-motorische ontwikkeling, het besef van ruimte en tijd, en de ontwikkeling
van het ritmegevoel. De begeleiding wordt gegeven door een regentes Lichamelijke
Opvoeding (L.O.).
- het organiseren van lessen in handvaardigheid, voor het ontwikkelen van
praktische vaardigheden: naaien, koken, tuinieren,...
- het organiseren van godsdienstlessen, waar het wezen van ons mens zijn en
het samen zijn met God, beleefd, bedacht en besproken wordt.
- het organiseren van inzicht in de nieuwste technologieën zoals: gebruik van
de computer, logotaal, tekstverwerking,...